Flat Preloader Icon
نوار LED Dotless یا COB چیست؟
adminsana
13 تیر 1402
39بازدید

نوار LED Dotless یا COB چیست؟

ما در این مقاله به مبحث نوار LED Dotless یا COB میپردازیم. جهت خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا ، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم و کابل و لامپ های led در تهران با کارشناسان صنایع روشنایی سنا تماس بگیرید.

نوار LED Dotless یا COB چیست؟

COB مخفف Chip on Board است. به این معنی که تراشه LED مستقیماً روی یک برد مدار چاپی (PCB) بسته بندی می شود. روشنایی نواری انعطاف پذیر “تراشه روی برد”. COB-LED ها اساسا یک رویکرد ساده برای طراحی LED هستند.

یک LED استاندارد SMD (Surface Mount Device) دارای یک نگهدارنده تراشه LED (مهره) با تراشه LED واقعی در داخل است. و سپس با یک پوشش فسفر پوشانده می شود.

نوار LED سنتی SMD از چندین مدار led مستقل تشکیل شده است.

ساختار نوار COB-LED تمام اضافی را حذف می کند. و مدار LED، روکش فسفر زرد و محل اتصال را پشت سر می گذارد.

روشنایی نوار LED COB VS SMD؟

  1. نوار LED COB دارای زاویه باز شدن 180 درجه، نوار led SMD دارای زاویه باز شدن 110 درجه است.
  2. نوار led COB انعطاف پذیری بهتری نسبت به نوار LED SMD دارد.
  3. نوار LED COB یک نور ثابت و بی معنی را ارائه می دهد.
  4. مدار COB مستقیماً به پایین متصل است، نوار LED COB سیم طلایی ندارد، اما نوار LED SMD دارای سیم طلایی است.

نوار LED COB چگونه ساخته می شود؟

  1. “چاپ” بردهای مدار چاپی
  2. چاپگر تراشه روی PCB
  3. چاپ مقاومت روی PCB
  4. “Reflow” که در 65 درجه اجزاء با هم ترکیب می شوند
  5. ریختن جرم فلورسنت روی نوار led
  6. نوار led COB برای فر

مزایا و معایب نوار LED COB

اکنون که چیزی در مورد این تکنیک می دانید، اجازه دهید مزایا و معایب هر دو تکنیک را بررسی کنیم.

مزایای روشنایی نوار LED COB:

نوار LED بدون نقطه، نوار LED COB.

یکی از بزرگترین آرزوهای نوارهای LED سنتی این است که هیچ نقطه ای روی نوار LED وجود نداشته باشد. بنابراین، نور نوار LED بی‌معنا با فناوری COB امکان‌پذیر است، زیرا نقاط نورانی تا 840 متر زیر یک جرم صاف وجود دارد، بنابراین هیچ نقطه قابل رویتی وجود ندارد. نور زمانی که به‌جای نقطه‌ای از روشنایی شبیه منبع نور ثابت به نظر می‌رسد، ملایم‌تر و آرام‌تر است.

نوارهای LED SMD (cri 90)، حاوی تعداد کمتری از دیودهای LED بزرگتر هستند. به طور سنتی، تعداد نقاط نور LED در به اصطلاح. نوارهای LED مارکتی دارای 30-60 قطعه در هر متر هستند، بنابراین شما می توانید به وضوح هر نقطه نور را ببینید. نوارهای LED SMD با 240 LED در هر متر (LedStore EQUAL) وجود دارد، اما با این نوع نوارها باید از خنک کننده واقعا خوب مراقبت کنید، زیرا دیودهای SMD گرمای زیادی تولید می کنند. بنابراین در چراغ های نواری LED SMD همیشه می توانید نقاط را ببینید.

با 840 ال ای دی در هر متر نوار، دیدن تک نقطه های LED دشوار است. اگر نوار را به حدود 1-5 درصد کم کنید و در کنار آن بایستید، تنها می توانید یک LED را ببینید. این باعث می شود که چراغ نواری COB برای کاربردهایی ایده آل باشد

  • خود نوار LED را نمی توان از دید پنهان کرد (سطح دستگاه)
  • سطح روشن شده کمتر از 60 سانتی متر از نوار LED (قفسه ها) فاصله دارد.
  • سطوح انعکاسی مانند سنگ/شیشه همه جا هستند. (نوار led نقطه دار)
  • نصب هایی که می خواهید جلوه نئونی عالی داشته باشید (نسخه های RGB).

انعطاف پذیری بیشتر

چراغ های نواری LED  به دلیل اندازه کوچک و توزیع یکنواخت دیودها نسبت به سایر چراغ های نوار LED سنتی بسیار انعطاف پذیرتر هستند. این دیودها به قدری کوچک و نزدیک به هم هستند که هیچ نقطه ای از نوار در واقع تراز نیست، مثلاً در یک گوشه. این یکنواختی باعث می شود که نوارها بدون برنامه ریزی در مقایسه با SMD-LED ها قرار گیرند، جایی که خود مدار دقیقاً به گوشه ای که باید خم شود برخورد می کند.

پایدارتر، مشکلات کمتر

نوار LED COB یک تراشه LED بلند است که مستقیماً به PCB متصل شده است، هیچ سیم طلایی در نصب آن وجود ندارد. بسیاری از مشکلات نورپردازی نوار LED سنتی SMD ناشی از سیم طلایی داخل “مهره” LED است. چون نخ طلا نازک است، به راحتی می شکند، مثلاً در اثر حرارت زیاد.

طراحی مدار نوار LED COB از سه مدار، ابتدا به صورت موازی، به صورت گروهی، سپس هر گروه و سپس به صورت سری استفاده می کند تا یک فاصله قطع بین 2.5-10 سانتی متر را تشکیل دهد. حتی اگر دو مدار LED در تقاطع خراب باشند، نور همچنان به جلو ادامه خواهد داد. و از آنجایی که یک چراغ نواری LED COB تا 840 LED در هر متر دارد، حتی اگر 1-2 مدار روشن نشود، هیچ منطقه تاریکی وجود ندارد، شما می توانید ببینید و برای چشم همچنان یک نوار LED بدون امتیاز است.

در چراغ نواری LED سنتی SMD، یک مدار led معیوب کل زمین برش را خاموش می کند و آن زمین برش 5 یا 10 سانتی متری کاملاً تاریک است.

زاویه باز شدن گسترده

یک چراغ نواری SMD سنتی دارای زاویه تابش 110 درجه است، در حالی که یک چراغ نواری COB دارای زاویه تابش 180 درجه است. البته در هر دو مورد، مشخصات نصب بر نتیجه نهایی تاثیر می گذارد.

نقاط ضعف COB منجر شد:

حفظ ثبات رنگ دشوار است

از آنجایی که هیچ دستگاه بارگیری نوار COB-LED در بازار وجود ندارد، تمام تولید کنندگان نوار COB-LED فقط برای اطمینان از یکنواختی رنگ نمونه برداری می کنند. بنابراین برای نوارهای LED COB، اطمینان از اینکه 100٪ در محدوده تحمل رنگ 3 فاز است، دشوار است. این ما را به کنترل کیفیت و اهمیت آن می رساند. اجرای نوار LED بدون نقطه با کیفیت بالا دشوار است.

خروجی نور کمتر

راندمان روشنایی نوار LED COB در حال حاضر تنها حدود 120 لومن/وات است.

اگر به خروجی نور بیشتری نیاز دارید، چراغ نواری SMD بهتر است، زیرا SMD تا 200 لومن/وات می رسد. رایج ترین آنها، البته، در سطح 100-150 لومن.

حداکثر توان کمتر

حداکثر توان یک نوار LED COB تنها 15 وات بر متر توصیه می شود. زیرا اگر توان از 15 وات بر متر بیشتر شود، تعداد تراشه ها در هر متر بسیار زیاد است. مشکل کنترل گرمای تراشه است. همچنین طول عمر نوار LED COB در شرایط خیلی گرم کاهش می یابد.

خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم و کابل و لامپ های led در تهران

جهت خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا ، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم و کابل و لامپ های led در تهران با کارشناسان صنایع روشنایی سنا تماس بگیرید.

شماره تماس صنایع روشنایی سنا : 09126541605
پست الکترونیکیroshanaeesana@gmail.com

خرید و اطلاع از فیمت انواع چراغ خیابانی تنیسی ، چراغ خیابانی ژوپیتر ، چراغ خیابانی راکتی ، چراغ خیابانی ماژولا ، پروژکتور ، ریسه های تزئینی ، سیم و کابل و لامپ های led در تهران

دسته بندی:

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

Related Articles



خرید انواع محصولات روشنایی

جهت خرید انواع محصولات روشنایی با ما در ارتباط باشید

    مشاوره رایگان